Allmänna villkor
Allmänna och tillkommande villkor för tjänster mellan MrFixare 980710-3552 benämnt ”MrFixare” och konsumenten benämnt ”Kunden”
Allmänna villkor
I första hand gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) varför dessa villkors syfte är att förtydliga samt definiera vår leverans och nyttjande av våra tjänster.
Kunden anses ha läst igenom dessa Allmänna och Tillkommande villkor, förstått dess innebörd och godkänner samt samtycker till samtliga punkter i Allmänna och Tillkommande villkor. Genom att inte bestrida dessa Allmänna och Tillkommande villkor anses Kunden ha gett sitt samtycke.
I dessa villkor benämns personen som utför uppdraget på uppdrag av MrFixare som Fixare. Fakturering sker i regel när uppdraget bekräftats vara slutfört. Fakturering kan komma att ske av extern part genom att fakturan överlåts till extern part.
MrFixare är ett tjänsteföretag och det lämnas inga garantier för att alla uppdrag kan lösas eller utföras. Ett uppdrag kan debiteras Kunden oavsett om det av olika skäl kunnat slutföras i dess helhet om exempelvis produkter saknas, är skadade eller vid tekniksupport om problemet är olösbart givet hårdvara och mjukvara.
Det är Kundens ansvar att komma överens med Fixaren om datum och tid för hembesöket. Om uppdraget inte färdigställs på den gemensamt överenskomna dagen så får Kunden och Fixaren komma överens om en ny tid för slutförande av uppdraget.
Avbokningar av en bekräftad och därmed avtalad tid, skall ske senast tre timmar innan avtalad tid. I annat fall debiteras en Avbokningsavgift på 399kr.
Akuta avbokningar görs till företagets kundtjänst på 033-784 65 64 alternativt till info@mrfixare.se eller till Fixaren direkt.
För att kunna utföra hembesök måste Fixaren få tillträde till bostaden vid den avtalade tiden.
Vid av Kunden utebliven närvaro, försöker Fixaren kontakta Kunden.
Om det oavsett anledning inte kan ges tillträde, debiteras ovan Avbokningsavgift om 399 kr.
MrFixare ansvarar för skador som kan uppkomma under uppdraget på såväl Kundens utrustning/produkter som bostaden.
MrFixare har tecknat en ansvarsförsäkring, vilken kan utnyttjas vid mer omfattande skador.
Vanligtvis rättar samma eller ny Fixare till skadan eller felet vid ett återbesök.
Det förekommer även att Kunden kompenseras i samband med faktureringen.
Reklamation ska göras direkt till MrFixare inom rimlig tid.
MrFixare debiterar Kunden för hembesöket antingen enligt av Kunden beställt fastprispaket eller löpande räkning per påbörjad halvtimme med en minimiersättning på en timme.
Vid var tid aktuella priser återfinns alltid på MrFixares hemsida för såväl fasta som löpande uppdrag.
Om Kundens geografiska placering är utanför tätort kan separat överenskommelse träffas om tillkommande reseersättning.
Lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr och dröjsmålsränta enligt räntelagen med referensränta +8 % har rätt att debiteras vid betalning efter förfallodagen.
MrFixare har även rätt att efter utsänt kravbrev överlämna fordran till inkassobolag i enlighet med svensk lag och praxis.
Priser på hemsidan och i ”Allmänna Villkor” anges inklusive moms om annat ej anges.
Uppgifter om hantering av personuppgifter, cookies och GDPR återges på MrFixares hemsida.
Oavsett om ärendet hanteras i hemmet eller per telefon inkluderas felsökning, åtgärd och eventuell dokumentation i ersättningen för uppdraget.
MrFixare tar inte ansvar för hårdvaru- eller mjukvarufel som uppstår under eller efter uppdraget.
MrFixare kan aldrig ställas betalningsskyldig för direkt eller indirekt skada som uppkommit på Kundens utrustning som är föremål uppdraget.
Detta gäller såväl mjukvara som hårdvara eller information lagrad i datorer eller smartphones.
I de fall MrFixare under uppdraget finner illegalt innehåll vilket kan rubriceras som grov brottslighet avbryts uppdraget omgående och Kunden faktureras.
MrFixare hjälper ej heller kunder med problem relaterade till illegal eller ej licensierad mjukvara.
Villkor för RUT och ROT-avdrag
Kunden kan utnyttja möjligheten till skattereduktion för hushållsarbeten enligt 67 kap Inkomstskattelagen kallar ROT och RUT-avdrag, för det aktuella uppdraget.
Parterna gör den gemensamma bedömningen att arbetena är av den art att de utgör sådana arbeten avseende hushållsnära tjänster (RUT-arbeten) eller om och tillbyggnad (ROT-avdrag) vilka omfattas av dessa regler.
Enligt den s.k. fakturamodellen som gäller från den 1 januari 2016 skall beställaren (Kunden) faktureras hela ersättningen för arbetena och betala hela ersättningen minskad med ett belopp som motsvarar 30-50% av arbetskostnaden inklusive moms, dock högst 75 000 kr.
Parterna är överens om att fakturamodellen ska användas för uppdraget.
Beställaren ska – om MrFixare så begär – överlämna meddelande från Skatteverket om den totala preliminära skattereduktion som beställaren tillgodoräknats för aktuellt kalenderår.
Beställaren försäkrar att hen är – helt eller delvis – ägare av angiven fastighet/bostadsrätt för ROT och RUT-avdrag, eller har minst nyttjanderätt till bostaden vid RUT-avdrag.
MrFixare skall på fakturan särskilt redovisa arbetskostnaden.
För det fall Skatteverket efter begäran inte medger – helt eller delvis – utbetalning av sökt RUT eller ROT-avdrag äger MrFixare rätt att omgående fakturera Kunden återstående del av arbetskostnaden.
Kunden är betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas till MrFixare inom femton dagar från fakturering. Eventuell dröjsmålsränta utgår från och med den dag MrFixare begärde utbetalning från Skatteverket.
Ångerrätt
MrFixare följer distansavtalslagen. Denna ger dig som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från köpet. Ångerrätten regleras i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Om du ångrar ditt köp måste du meddela oss detta genom mail till vår kundtjänst, info@MrFixare.se
Ångerrätten gäller inte om tjänsten påbörjas eller produkten levererats inom den 14 dagar från ditt köp och du samtyckt till detta.
Ångerrätten gäller inte för specialtillverkade produkter efter kunds specifikation eller om tjänsten har en personlig prägel t.ex kabeldragning eller abonnemangstjänster..
MrFixare